SOS Barnbyar Göteborg

Samordnaren har ordet

Publicerad 2015-07-08 22:26:00 i Allmänt,


Hej,
Cissi heter jag och är samordnare för SOS Barnbyar Frivilliggruppen Göteborg.

Jag får ofta frågan om vad som gjorde att gruppen bildades, vad det var som gjorde att vi valde SOS Barnbyar och hur vi hinner med?
 
Var beredda på en "det var en gång.." historia ;-)
 
När SOS Barnbyars serie "En resa för livet" sändes för första gången i TV4 bestämde jag mig för att bli fadder. Bilderna och historierna om barnen och familjernas situationer efter katastrofer berörde mig på ett sätt utöver det vanliga. Jag har följt alla möjliga typer av barn- och cancergalor och barnrättsorganisationers arbete sedan jag var liten men detta var något helt annat. SOS Barnbyars arbete var ett sätt som jag gillade lite extra.

Vi faddrar i Göteborg fick våren 2014 ett mail om att huvudkontoret i Stockholm ville starta en frivilliggrupp i Göteborg och uppmuntrade de intresserade att anmäla sig till 22 april 2014. Sagt och gjort möttes vi ett mindre gäng främlingar i alla åldrar på Handelshögskolan i Göteborg där vi fick information om vad en frivilliggrupp är, vad SOS Barnbyar gör och vad som krävdes av oss som den nioende frivilliggruppen i Sverige. De som ville vara med fick skriva upp sig.

Kort sagt är SOS Barnbyar på plats före, under och efter katastrofer. De jobbar förebyggande och långsiktligt där man även tagit ställning i klimatfrågan som en del i barnrättsarbetet och har därför återvinningsbara produkter samt produkter av återvunnet och organiskt material. Att ta hand om miljön och göra en klimatpåverkan är att jobba för att lämna efter en bättre och hållbarare värld till kommande generationer. SOS Barnbyar har inte bara barnbyar där ett fantastiskt hängivet team av barnbymammor tar barn under sina vingar för att ge en vardag med bearbetning av den situationen de befinner sig i, ger dem skolgång och en vardag att bara vara barn i, upprättar barnvänliga områden under och efter katastrofer där barn får bearbeta händelser medan man underlättar för familjerna att återupprätta sitt liv och sin försörjning samt letar efter anhöriga, utan SOS Barnbyar jobbar även i familjer med familjestärkande arbete för att familjer ska ha en möjlighet att få vara tillsammans.
 
Vi var ett gäng som anmälde oss. André blev samordnare och jag rapporteringsansvarig. Vi mjukstartade med Vårruset i maj och fick bra utdelning på vårt arbete både informationsmässigt utåt och även i försäljningen av armband, nallar designade av Ernst Kirchsteiger etc och vi kände att det vi gjorde var viktigt.

Hösten kom och vi var en av 22 organisationer som gick under Världens Barnkampanjen och hjälptes åt att samla in pengar för region Göteborg. Julen kom och vi höll marknad på COOP i Bäckebol. I Januari 2015 lämnade vår samordnare Göteborg och lämnade över till mig. Om jag kände mig hedrad? Absolut! Kunde jag känna mig annat när det handlade om barnrättsfrågor som låg mig så varmt om hjärtat och den organisationen jag förälskat mig så i? Det var självklart att tacka ja. och Caroline tackade ja till att bli Rapporteringsansvarig !

"Men hur hinner och orkar ni?!" är en annan fråga vi får eftersom att några av oss jobbar och andra pluggar eller gör både och.  

Eftersom att vi är en frivilliggrupp och gör detta på vår fritid så får man ta den tid man får men vi tar oss också mycket tid. Detta är något vi alla gör av hjärta, för att barnen och familjerna vi hjälper betyder mycket och är viktiga för oss alla, för att vi ser att vårt arbete ger resultat och för att detta i kombination motiverar oss.

Det är klart att det är stressigt ibland, att det kommer motgångar som man önskade inte uppstod i slutet av en deadline, att det ibland blir mindre sömn vid högtryck och att man får ta snabba ibland avgörande beslut men det är då vi stöttar varandra framåt, vänder allting positivt och kämpar till sista svettdroppen. Den period det varar är överkomlig för att vi vet att stressen, oron och de sömnlösa nätterna för någon annan är vardag och med beslut som involverar liv eller död. Och det är det vi jobbar med att få bort från världen och det är därför vi är här för att stanna.
 
Vi är här, Vi är taggade, Vi har mycket visioner, Vi har mycket på gång, Vi är handlingskraftiga. De är viktiga.
Vi har bestämt oss och Vi kommer inte sluta kämpa förren alla barn har ett hem, förren samtliga familjer har möjlighet att hålla ihop och möjlighet till egen försörjning och till den dag Vi inte längre behövs. 
 
 
Vill Du bli en del av vår grupp och göra världen bättre för miljontals barn och familjer runt om i världen, tveka inte att skicka ett mail till [email protected] så kontaktar vi dig så snart vi kan! 
 
Låt oss tillsammans kämpa för alla barns rätt till en familj!
 
 
Med vänliga kärleksfulla hälsningar

Cissi 
Stolt Samordnare
SOS Barnbyar Göteborg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej på er! Frivilliggruppen Göteborg startade i April 2014 med engagerade personer som gör allt för att sprida kunskap och information om det extremt stor behovet som finns av stöd och hjälp i världen. I krig och katastrofer är det alltid barnen som drabbas allra hårdast och tillsammans kan vi se till att inget barn lämnas ensamt utan får en chans till det liv varje barn förtjänar. SOS Barnbyar jobbar inte bara för att varje barn ska få en chans utan jobbar även för att förhindra att familjer splittras. I den här bloggen kan ni följa vår grupps arbete under skapandet av insamlingsevent, om våra insamlingsevent, när vi jobbar under Världens barn tillsammans med 21 andra organisationer på höstkanten, tankar, reflektioner, historier och mer om SOS Barnbyars arbete. Var och en av oss i världen behövs och vi är viktiga för varandra, så låt oss tillsammans se till att inget barn behöver bli ensamt och ingen familj splittras. Häng med!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela