SOS Barnbyar Göteborg

När 60 miljoner människor är på flykt

Publicerad 2015-07-26 15:37:00 i Allmänt,

 
Tänk om Du skulle vakna upp en dag i ditt hem, höra skrik från gatan till ljudet av fötter som panikartat springer, du hör en person böna och be för sitt liv eller med ett hjärta som trasas sönder bit för bit inneligt ber i skrikgråt för att personer med hot ska skona de nära.
Du hör bomberna explodera runt dig, hus som rasar och människors liv som förstörs.

Tänk om någon skulle tvinga Dig att välja mellan att leva fängslad i din kropp och själ under tystnad och lidelse för din överlevnad, dö eller fly medan skotten viner intill din kropp. 
 
Vad skulle du göra då? Hur skulle du känna?
Vad skulle du tänka när hela din värld plötsligt rasade samman?
 
Detta är verklighet för 60 miljoner människor som i detta nu är på flykt. 60 miljoner.
Det är lika mycket som att hela Norge (5,084 milj 2013), Sverige (9,593 milj 2013), Danmark (5,614 milj. 2013), Finland (5,439 milj. 2013) och stora delar av Polen (34,5 av 38,5 milj. 2013)  skulle vara på flykt. 
 
42 500 människor behövde fly från sitt land varje dag under 2014. Det motsvarar 15,512,500 miljoner personer på ett år.

Man räknar på att hälften är barn.
 
De senaste fem åren har minst 15 konflikt brytit ut eller kommit upp igen enligt UNHCR
- Afrika: Libyen, Mali, Burundi, Sydsudan, Nigeria, Elfenbenskusten och centralafrikanska republiken
- Mellanöstern: Syrien, Irak och Jemen
- Asien: Burma, Kirzigistan, Pakistan
- Europa: Ukraina
 
 
Jag vet inte hur det är för Dig när du läser dessa siffror från UNHCR 2015 men när jag läser den fylls min kropp av tomhetens kyla. Ett eko i ett tomt bergrum.

Barn sover just nu utomhus i kanske samma kläder de hade när de lekte ute på gatan innan fötterna började springa i panik. Samma kläder som när de blev hotade till livet i. Samma kläder som de bar när de var tvungna att överge sin döda förälder på vägen. Samma kläder som de vandrat i genom snö, skog, lerig mark, regn och solsken.

Samma kläder som när de flydde.
Kläder som en gång var länkade med ett glatt minne är nu en ständig påminnelse. 

Jag har aldrig behövt fly. Jag vet inte hur det känns. Jag har min lägenhet på Hisingen med min katt och betalar den med en lön jag får från mitt jobb jag går till varje dag. Att se sorgen i ögon som man vet en gång har tindrat skär i mitt hjärta för det är en verklighet långt bort från min egen men egentligen så nära det går.  För dessa är mina medmänniskor. Mina medmänniskor som tvingats lämna ett boende de vet att de hade när de kom hem, en lön de hade med en god bit mat på bordet med prat om dagen och skratt från familjen.
De lämnade sina liv och möter uppsatta stängsel som berättar att de inte är välkomna.
 
Titta dig runt omkring, på din arbetsplats, din granne, personen i kassan, i din umgängeskrets. Titta även i deras umgängeskretsar och din familjs kretsar. Du kommer se att vi alla har någon vi känner som känner någon eller någon som vi själva känner med familj, släkt och vänner som drabbas.
Det är inte långt från varken dig eller mig. Fråga de dina du känner hur de mår och hur det går för de som drabbas en extra gång, ge ett handtag. Vi behövs för varandra mer än någonsin.

SOS Barnbyar finns på plats på de allra flesta ställena och har därför en unik möjlighet att hjälpa till före- under och efter. Vi har möjligheten att gripa in med medicinsk hjälp, akuta nödhjälpsinsatser, barnvänliga platser, barnbyar, skolor och familjestärkande program. Vi vill se till att människor får hjälp så snabbt det går för återhämtning, kärlek och trygghet. 

Vi är många organisationer som hjälper på plats. Det går mycket reklam, vi vet det, men det är för att just Din hjälp behövs.

Låt ögon tindra igen, röster skratta och själar få bearbeta och läka.
Låt röster få sjunga, drömmar bli verklighet och sagor bli lästa.
Låt kärleken och tryggheten få komma in igen.



(källa: http://sverigeforunhcr.se/blogg/60-miljoner-pa-flykt-den-hogsta-siffran-nagonsin) 
 
 

Kommentarer

Postat av: Vandis

Publicerad 2015-07-26 16:05:33

Riktigt bra skrivet.
Jag pirrar i hela kroppen.
Jag är från Mellanöstern /Irak och jag ser hur mitt folk har det dagligen.
Så detta va verkligen riktigt härlig beskrivning.
<3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej på er! Frivilliggruppen Göteborg startade i April 2014 med engagerade personer som gör allt för att sprida kunskap och information om det extremt stor behovet som finns av stöd och hjälp i världen. I krig och katastrofer är det alltid barnen som drabbas allra hårdast och tillsammans kan vi se till att inget barn lämnas ensamt utan får en chans till det liv varje barn förtjänar. SOS Barnbyar jobbar inte bara för att varje barn ska få en chans utan jobbar även för att förhindra att familjer splittras. I den här bloggen kan ni följa vår grupps arbete under skapandet av insamlingsevent, om våra insamlingsevent, när vi jobbar under Världens barn tillsammans med 21 andra organisationer på höstkanten, tankar, reflektioner, historier och mer om SOS Barnbyars arbete. Var och en av oss i världen behövs och vi är viktiga för varandra, så låt oss tillsammans se till att inget barn behöver bli ensamt och ingen familj splittras. Häng med!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela